Sandkasse: Difference between revisions

From Yggenyk
Jump to navigation Jump to search
Line 162: Line 162:


==Hvem har dem==
==Hvem har dem==
* http://www.mariendalonline.dk/shop/aeg-vaskemaskine-ln-7912p.html Påstår der er vægtsensor i LN 88480
*http://www.whiteaway.com/product/aeg-electrolux-l84950
*http://www.whiteaway.com/product/aeg-electrolux-l84950
*http://shopping.kelkoo.dk/ssc-146601-aeg-84950.html
*http://shopping.kelkoo.dk/ssc-146601-aeg-84950.html

Revision as of 03:12, 13 September 2008

Grammatik

Skoleopgaver

http://www.langkaer.dk/or/DO6.htm

Novelle- og romananalyse. Formålet med novelle- og romananalyse er, at du skal finde frem til det livssyn, der findes i teksten.

I det følgende nævner jeg en række redskaber, som du kan anvende i analysen. En analyse skal ikke nødvendigvis indeholde alle nedenstående elementer; du skal vælge ud og vurdere, hvad der er væsentligt i tilknytning til netop denne tekst. Nogle af nedenstående elementer overlapper hinanden.

Punkt 1-9 er analysen, og pkt. 10-13 er fortolkningen. I praksis vil man ikke kunne opretholde dette skarpe skel mellem analyse og fortolkning.

1. Genrebestemmelse. Hvilken genre tilhører teksten? Novelle eller roman? F.eks. realisme eller science-fiction? Udviklingsroman eller punktroman? Dokumentarisme? Historisk roman? Eventyr? Myte? O.s.v.

2. Komposition. Hvordan er teksten bygget op? Hvilke dele består den af? Hvordan hænger disse dele sammen? Hvilket kompositionsprincip er der tale om? Åben slutning, eller lukket slutning? In medias res? Hvordan understøtter kompositionen tekstens dybere betydning?

3. Handlingsstruktur (episk forløb). Hvordan er handlingsforløbet skruet sammen? Er det liniært, kronologisk? Eller kobles der frem og tilbage imellem forskellige handlingsforløb (episke forløb)? Forekommer der spring i handlingen? Er der flere forskellige handlingsstrenge? Hvordan er de flettet sammen?

4. Fortælleren. Fortælleren er den stemme, der udsiger teksten. Vi kan skelne mellem to hovedtyper af fortællere: Eksplicit fortæller (direkte tilstede i teksten; en jeg-fortæller er en eksplicit fortæller), og implicit fortæller (indirekte til stede i teksten; en neutral fortæller, der fungerer som kamera, er en implicit fortæller). Andre betegnelser for, og typer af fortællere, er: Alvidende fortæller, jeg-fortæller, neutral fortæller, tredje-persons-fortæller, personbunden fortæller.

5. Synsvinkel. Synsvinklen er det sted (eller den person), hvorfra der fortælles. En forfatter kan anvende indresyn (synsvinklen ligger hos én af personerne) eller ydresyn. Der kan også forekomme synsvinkelskift fra indresyn til ydresyn, eller mellem to forskelllige personer.

6. Tid. Fortælletid er det tidspunkt, hvorfra der fortælles. Hvis der fortælles i nutid og kronologisk kalder vi det for "medsyn". Bagudsyn (flashback) kan blandes med medsyn. Selv om der fortælles i datid, kan vi godt have kronologisk medsyn. Fortalt tid (den omhandlede tid) er den tid, der fortælles om - f.eks. en periode i fortiden, der har betydning for nutiden.

7. Fortælleteknik. Hvilke fortællemåder bruges? Beretning, beskrivelse (natur- eller rum-beskrivelse), replikker (dialog), indre monolog, indirekte tale, dækket direkte tale, scenisk eller panoramisk fremstilling, tankestrøm (stream of consciousness).

8. Personkarakteristik. Hvem er hovedperson, og hvem er bipersoner? Ydre karakteristika, hvad gør personen (forhold til andre) og indre karakteristika (forhold til sig selv, mørk/lys person, o.s.v.). Beskrives personerne som typer, eller som individualiteter med dybtgående, nuanceret psykologisk analyse. Læg også vægt på analyse af personrelationer (personernes samspil).

9. Miljøkarakteristik. Hvilket, eller hvilke miljøer foregår teksten i - socialt, kulturelt, aldersmæssigt o.s.v.? Er miljøet væsentligt for temaet (i socialrealismen og den psykologiske realisme spiller miljøet en vigtig rolle: f.eks. i tekster, der handler om frigørelse)? I modernismen findes såkaldte "abstrakte" miljøer (løst skitserede).


_________________________________________________________________

10. Tema. Et tema er en abstrakt formulering af det, som teksten handler om. For at finde temaet i en tekst kan du spørge: "Hvad handler denne tekst egentlig om?" Jo bedre du er til abstrakt tænkning, og jo mere præcist og originalt, du kan formulere temaer, jo bedre vil din temaanalyse være. Ofte er der flere temaer i en tekst: Hovedtema og sidetemaer, der indgår i et samspil med hinanden. Hyppigt forekommende temaer i litteratur er: Identitet, frigørelse, kærlighed, undertrykkelse, ensomhed, opgør med autoriteter, lidenskab, angst, fremmedgørelse, individ/omverden, liv/død, natur/kultur (herunder land/by), o.s.v.

11. Fortolkning. Fortolkning er en sammenfatning af din analyse. For at finde frem til en fortolkning af en tekst kan du spørge: "Hvad er egentlig forfatterens mening med denne tekst?" , eller du kan spørge: "Hvad siger denne tekst egentlig om verden?" Sommetider taler vi også om forfatterholdning, eller forfatterhensigt, eller budskab (men det kan forveksles med morale, og det er ikke meningen!).

12. Livssyn. Ofte kan du relatere en bestemt tekst til et bestemt livssyn, eller en livsanskuelse. Vi kan definere livssyn/livsanskuelse som tekstens eller forfatterens måde at se livet og verden på. Ofte kan vi også sætte teksten i forhold til en bestemt filosofi: F.eks. en postmodernistisk filosofi, en romantisk filosofi, en eksistentialistisk filosofi, o.s.v.

13. Historisk perspektivering. Du skal sætte teksten ind i en historisk sammenhæng: Hvilken periode indgår teksten i? Hvordan kan man se det (hvordan kommer det til udtryk i tematik, livsanskuelse, fortælleteknik)? Hvordan er forfatterens placering i perioden og i forhold til andre forfattere? Hvilken litterær "isme" hører hans/hendes tekst hjemme i? Naturalisme, romantik, modernisme, postmodernisme? Periodens kultur, samfund, filosofi inddrages.

14. Stil og sprog. Hver forfatter har sin særlige måde at skrive på: Tekstens stil. Vi kan dog skelne mellem to stilmæssige hovedtyper: Realisme, og "ikke-realisme". Disse kan igen underinddeles og relateres til perioder: f.eks. impressionisme, socialrealisme, nyrealisme, magisk realisme. Og: symbolisme, ekspressionisme, modernisme, fantastisk litteratur. Til tekstens stil hører også: Ironi, humor, satire, slang, patos. Og generelt: Ordvalg, sætningsstrukturer, rytme, tone. Endvidere skal du være opmærksom på: Billedsprog, metaforer, sammenligninger. Og hvis der optræder symboler eller symbollignende elementer i teksten, skal deres betydning og funktion opklares og dokumenteres.

15. Diskussion af teksten. Giv en begrundet vurdering af teksten: God eller dårlig fortælleteknik, godt eller dårligt sprog, er personkarakteristikken "flad"? Teksten modsiger sig selv. Teksten har uklare eller skjulte præmisser for sit udsagn (kitsch, f.eks.); sammenhængen mellem "budskab" og begrundelse er dårlig. Du er uenig i livssynet, men finder det alligevel interessant og godt behandlet.


_________________________________________________________________

16. Fremlæggelse af analyse og fortolkning. Det vil være uoverkommeligt at fremlægge alle ovenstående punkter i en analyse og fortolkning. Og i øvrigt helt uinspirerende at høre på eller læse i en skriftlig fremstilling. Analyseredskaberne skal anvendes med omtanke og sans for, hvad der er væsentligt og interessant. Tekstanalyse og fortolkning kan gøres til en kreativ og spændende genre med sans for liv og sprog. Her er en standarddisposition for en mundtlig eller skriftlig fremlæggelse, hvor du trinvist bevæger dig fra det konkrete til det abstrakte:

  1. Anfør forfatter, titel og udgivelsesår.
  2. Gør rede for tekstens komposition og fortællerforholdene.
  3. Giv person- og miljøkarakteristik. Husk at dokumentere gennem teksthenvisninger.
  4. Formulér nu din opfattelse af hovedtema og sidetemaer.
  5. Konkludér vedr. fortolkning og livssyn.
  6. Inddrag skrivestilen til yderligere dokumentation for fortolkning.
  7. Perspektivering til periode, forfatterskabet, andre forfattere.

Du kan også starte i det abstrakte og bevæge dig "ned" i det konkrete og tilbage til det abstrakte og overordnede:

  1. Anfør forfatter, titel og udgivelsesår.
  2. Gør rede for din fortolkning, og opfattelse af livssynet i teksten.
  3. Dokumentér fortolkning, livssyn og tema gennem centrale tekstiagttagelser.
  4. Underbyg ved inddragelse af skrivestil.
  5. Perspektivering til periode, forfatterskab, andre forfattere.

Seagate FreeAgent

Talking to harddsiks via SMART



SCSI / ATA Translation (SAT)]

Acronis black screen

...So i choosed full mode it starts to load but then all i get is a black screen and nothing happens anymore.. <-QUOTE}Have you tried this:

Please boot your computer from the Acronis True Image rescue disc and press F11 key when the selection screen advising you to select either "Full", "Safe" or "Boot into Windows" option appears. After you get the "Linux kernel command line" prompt, please modify it in the following way:

quiet acpi=off noapic

click on the OK button then and choose "Full Version". That should allow you to use Acronis True Image in some special cases. Please submit a request for technical support describing the issue if you want to automate the process of adding these special parameters.

  • quiet - This parameter is enabled by default and the startup messages are not displayed. Deleting it will result in the startup messages being displayed as the Linux kernel is loaded and the command shell being offered prior to running the very Acronis program.
  • noapic - Disables APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) which may help with a particular hardware configuration.

Backup af Exchange Server


<categorytree hideroot=on mode=pages style="float:right; clear:right; margin-left:1ex; border:1px solid gray; padding:0.7ex; background-color:white;">Mediacenter</categorytree>

<categorytree onlyroot=on mode=pages style="float:right; clear:right; margin-left:1ex; border:1px solid gray; padding:0.7ex; background-color:white;">Opskrifter</categorytree>

<categorytree mode=pages style="float:right; clear:right; margin-left:1ex; border:1px solid gray; padding:0.7ex; background-color:white;">Opskrifter</categorytree>

<categorytree onlyroot=on mode=pages style="float:right; clear:right; margin-left:1ex; border:1px solid gray; padding:0.7ex; background-color:white;">English pages</categorytree>

Find det rigtige produkt - til den rigtige pris her

Hvad er forskellen på LN 88480 og L 84950

Vægtsensor: Registrerer hvor meget der fyldes i maskinen - før program startes.

Hvem har dem

Forhandlere af hvidevarer

1,8 * 1,5 * 6 * 52 = 842,4

AEG vaskemaskine 84950 7.980,00 -10% = 7.182,- + 150,- = 7332
AEG tørretumbler 59840 Energi A 7.959,00 -10% 7.163,- + 150,- 7.313,-



Producenter af hvidevarer

Service manualer og instruktionsbøger


8 Kg Tage

Siemens WM 16S761DN 54db 74db 2min 60 grader 56 liter
7.495,00 Bosch WAS 32760NN vægt
8.150,00 - AEG-ELECTROLUX L 84950 - tromle 63 liter 46dba hygiejneprogram 64-67 grader 1 skyl ekstra 60 grader 3 gange ingen vægt

Kulfri Støj 60 hvor længe Tromlestørrelse Ekstra skyl Tørretumbler


AEG Lavamat 76850
AEG Lavatherm 59840

<google>DANSK</google>

id=siteTree